Insights - furnizori romani vs. furnizori straini

De cand am inceput activitatea Jovis, adica acum aproximativ 2 ani si jumatate, principala noastra problema este aprovizionarea cu materie prima. Desigur, unghiul asupra acestei probleme s-a schimbat intre timp dar esenta este aceeasi.

La inceput nu gaseam in draga noastra Romanie aproape deloc ingredientele cosmetice de care aveam nevoie...unt de shea, ce-i ala? ulei de cocos virgin, ziceti? ambalaje cosmetice care sa arate decent si modern, nu de farmacie obosita de acum osutacincizeciidemiideani? Ha! Iar in rarele cazuri in care, dupa indelungi scotociri, gaseam ceea ce aveam nevoie, ne loveam de alt impediment - "cantitatea minima de comanda este de 25 de kg, de exemplu, sau 50 de litri". Pai ne ajungeau 25 de kg de shea un an intreg pe vremea aceea! Ca acum mancam cutii de 25 de kile de shea pe paine asta e alta treaba, dar atunci era mult prea mult pentru noi. 

Asa ca ne-am orientat frumos spre furnizori straini din Germania, Franta, Anglia sau Austria care vindeau si in cantitati mai mici, si la pret bun si era si o adevarata placere sa lucrezi cu ei. Desigur, exista impedimentul costului de transport, destul de mare uneori, ceea ce nu era foarte rentabil la cantitatile mici pe care le comandam noi, dar alta solutie nu prea exista.

Si aici apare prima mea problema cu furnizorii astia din Romania, ca sper ca e destul de clar din titlu ca din confruntarea "furnizori romani vs. furnizori straini" cei din categoria a doua castiga detasat. Si problema mea este mentalitatea invechita, lipsa de gandire constructiva, de viziune. De ce nu puteau si firmele astea din Romania sa vanda produsele respectiva si in cantitati mai mici, sa ma incurajeze pe mine ca si mic producator sa cresc, sa ma dezvolt, sa ma fidelizeze ca si client si apoi cand cererea mea de materie prima va creste sa apelez cu incredere tot la ei? De ce nu puteau sa faca chestia asta in conditiile in care firme foarte mari dinafara imi acordau toata atentia lor pentru cele 10 kg de X pe care vroiam sa le comand cand paleta lor de vanzare se intindea de la 1 kg la 250 kg? Nu stiu, nu pot sa inteleg, dar in mod clar este in dezavantajul lor.

Intre timp am crescut si noi si odata cu noi si necesitatile de materie prima care s-au ridicat  la "exigentele" pretioaselor firme din Romania, asa ca am zis ca nu ar fi rau sa incerc din nou sa comand o parte din ingrediente din Ro.  Si am inceput sa trimit cereri de oferte de pret in stanga si-n dreapta, pe mail, frumos, civilizat. Si-am asteptat, si-am tot asteptat si pauza...doar cateva au avut ecou si au fost "onorate" de un raspuns. Dar nu un raspuns asemeni celora cu care ma obisnuisem deja de la furnizorii nostri straini, care incepea cu "Dear Ms Matei", continua cu multumiri pentru email, vizita si interesul acordat firmei si sfarsea grandios cu un "este o deosebita placere sa iti prezentam oferta noastra etc etc"...nu, nicidecum, ci doar un raspuns sec de genul "atasat oferta de pret", ca un buna ziua era deja prea mult. 


Apoi am inceput sa sun la firmele care nu imi raspunsesera.  
-Stiti, v-am trimis un mail acum o saptamana...
-Ce mail, ca noi n-am primit nimic? (Asta e replica mea preferata, n-am primit nimic, de parca mailurile se pierd asa in neant, sunt inghitite de vortexul internetului).
sau
-Pe ce adresa ati trimis? Pe adresa x, aaa, aia nu mai functioneaza, trimiteti pe adresa x-ulescu.
Pai si atunci ce cauta adresa aia afisata pe site la Contact? Eu consider ca atunci cand afisezi niste date de contact iti asumi o responsabilitate, responsabilitatea de a raspunde oamenilor de buna credinta care chiar vor sa comunice cu tine folosind datele alea.

Si alte exemple din seria "cazuri reale".
-Buna ziua, v-am trimis un mail acum 2 saptamani, m-ati intrebat in ce cantitatea ma intereseaza produsul respectiv, v-am raspuns si de atunci nu am mai primit nimic de la dvs. ???!!!!!
-Aa, pai stiti ca sefa de departament este in concediu medical acum si de aia nu v-a raspuns nimeni.
-Bun, e plecata in concediu, si lasati asa tot departamentul si toti clientii de izbeliste?
-Pai are si o asistenta, dar asistenta este plecata acum la o conferinta. O sa va contacteze luni la prima ora,cand revine.
Au trecut vreo 3 luni de atunci, nu m-a contactat nimeni.

Sau
-Puteti va rog sa imi trimiteti o mostra din produsul x?
-Pentru ce va trebuie mostra? toate specificatiile sunt pe site.
-Pai imi trebuie, ca stiti, c-o fi, c-o pati, c-o plesni.
-Bine, bine, va trimit maine.
Trece maine, trece, poimaine, trece o saptamana.
-Ati trimis mostra?
-Aaa, am uitat dar maine va trimitem cu siguranta.
Mai trece o saptamana.
-Ati trimis mostra?
-Nu, n-am avut timp pana acum.
-Asa ceva este inadmisibi, stau si ma rog de dvs de doua saptamani pentru o amarata de mostra bla bla bla bla bla
-De unde sunteti, din Constanta ziceti? Cum mai e vremea pe la Constanta? Aici la noi e tare frig.
No comment! Mi-a plesnit atunci si ultima urma de rabdare, ca sa nu mai spun ca atunci cand am primit in cele din urma mostra nu corespundea deloc cu ceea ce era pe site.

Sau alta scuza, la fel una din preferatele mele pentru lipsa raspunsurilor prompte, sau lipsa lor cu totul: Stiti, ca avem nu stiu cati clienti si de aia nu v-am raspuns. Pe mine chiar nu ma intereseaza cati clienti are firma, dar pe ei ar trebui sa ii intereseze ca eu stau cu mana intinsa sa le dau bani si nu ma baga nimeni in seama. De ce dom'le astia din afara pot sa imi raspunda frumos, promp si civilizat in aceeasi zi sau cel tarziu a doua zi? De ce nu se poate si la noi asa?

Si alte exemple din astea am cu duiumul, de stat si asteptat raspunsuri de la oameni ignoranti, de la oameni care s-au complacut in mentalitatea asta invechita, de la oameni care cred ca afacerile merg asa din inertie desi vremurile se schimba si se schimba rapid. Okay, acum nu stiu cati ani nu aveai alternativa si acceptai ce si cum gaseai...dar lucrurile s-au schimbat, este o piata libera, globalizarea este in floare, acum clientul este cel care alege din multitudinea de posibilitati pe care le are si multe firme romanesti ar trebuie sa priceapa odata lucrul asta si invete pe branci de la vecinii europeni care cel putin pe mine, pe noi, ne-au cucerit definitiv si nu mai vreau sa lucrez cu firme romanesti nici daca ma platesc pentru asta, ar trebui sa invete, ziceam, cum sa castige si sa pastreze un client pe termen lung, cum sa gandeasca in perspectiva nu doar pentru un castig aici si acum. Daca nu, se vor autoelimina de pe piata (eu cel putin sper sa se intample asta) pe masura ce clientii vor descoperi ca exista alternative, alternative mult mai bune

Bine, sa nu generalizam, sunt si firme romanesti care isi fac treaba exemplar, dar cele din tabara cealalta sunt de o majoritate covarsitoare...cel putin in sfera in care ma invart eu, nu stiu cum o fi prin alte parti.

Si cum din orice experienta ai ceva de invatat, din contactul intens pe care l-am avut in ultima vreme cu firme romanesti si cu firme straine, ca doi poli ai aceleiasi planete, am invatat foarte clar cum vrem si cum trebuie sa ne purtam cu clientii nostri, si ce comportamente sunt un big NO-NO, pentru ca din perspectiva de client se schimba totul. Asa ca noua ne place sa raspundem frumos, sa raspundem in cel mai scurt timp posibil, sa gasim solutii convenabile pentru orice fel de nemultumiri, sa trimitem mici cadouri, sa multumim...ne place sa ne purtam asa cum suntem noi de fapt ca oameni, onesti, cu bun simt, cu dragoste de frumos, cu bunatate in suflet si sclipire in ochi. Voi sa ne spuneti daca ne reuseste treaba asta :)


8 comentarii:

  1. credeam ca numai eu am probleme de genul :) bine nu cu materie prima si furnizori, dar tot asa , cand trimit un email cu ceva intrebare la contact la un "vanzator" romanesc in 80% din cazuri nu primesc nici un raspuns. Well, daca nu vor banii mei, nici eu nu ma rog de ei, am alte optiuni :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Bun articol...si inca ar mai fi de adaugat....Oricum, important e ca Jovis stie cum sa isi trateze clientii si de aceea sunt la a doua comanda and counting...:)

    RăspundețiȘtergere
  3. @adizzy:
    Corect, mi se pare absurd sa stai cu mana intinsa pentru a da bani si sa nu te bage nimeni in seama. Poate ca pe masura ce clientii vor deveni mai pretetiosi in ceea ce priveste calitatea serviciilor pe care le primesc se va mai schimba cate ceva...sper.

    RăspundețiȘtergere
  4. @Irina:
    Ohoo, ar mai fi fost multe de adaugat dar cred ca ar fi iesit un articol prea lung, pe asta m-am straduit sa-l mentin la o dimensiune decenta :D

    In alte ordine de idei multumim tare mult pentru incredere:)

    RăspundețiȘtergere
  5. Acum stiu despre ce vorbesti.Sunt in Londra de aproape 3 luni si sunt inca "ametita"de diferentele Ro vis avis UK.Oriunde te duci(banca,doctor,primarie...)te intampina cu un zambet pe fata urandu-ti bun venit,ce mai faci,cu o rabdare de fier,straduindu-se sa-mi inteleaga engleza stricata.Nu te lasa pana nu sunt convinsi ca esti lamurita de-al bine-lea.Cum sa mearga treburile in RO,daca exista indiferenta la tot pasul?Sunt prea putini carora le pasa dar asta e prea putin din pacate!Vorba lui M Badea"traim in Romania si asta ne ocupa tot timpul.
    Ioana,felicitari pt proiectele tale,mult succces in continuare.
    P.S.Daca mai ai drum in Londra,te gazduiesc cu mare drag.

    RăspundețiȘtergere
  6. Of, ca eu m-am ciocnit chiar in aceasta dimineata de un furnizor de servicii plictisit si enervat de clientii astia pretentiosi care vor sa li se rezolve o eroare in program. Auzi, ce tupeu pe capul meu, sa nu mearga nici o optiune prezentata de ei si sa mai astept ca seaca in telefon sa mi se spuna ce fac. Ca doar nu-i platesc pentru asta!!!
    Asa ca inteleg fooooarte bine prin ce ai trecut si nu pot spune decat: din pacate traim in Romania..... nu ca ar fi o scuza.

    RăspundețiȘtergere
  7. @carmen:
    Si pe mine m-a frapat diferenta dintre atitudinea oamenilor din UK fata de cei din Romania...acolo politetea si dorinta de a ajuta si de a servi clientul cat mai bine este de o naturalete fantastica :)

    P.S. Multummesc pentru oferta generoasa, cand mai ajung la Londra te contactez cu drag!

    RăspundețiȘtergere
  8. @Deea:
    Da, da, clientii sunt o adevarata pacoste! Ce atatea pretenii pe capul nostru, de parca am plati bani? :))

    RăspundețiȘtergere