Criterii de selectie pentru campania de testare

Dupa ce am anuntat ieri ca incepem o campanie de testare pentru bloggeri, casuta de mail mi-a fost invadata de zeci si zeci de mailuri, asa ca a fost nevoie de un proces riguros de selectie intrucat prefer calitatea si nu cantitatea. Si uite-asa m-am apucat eu sa evaluez fiecare blog in parte, sa le listez, sa adaug comentarii/critici/aprecieri pentru fiecare, sa le mai privesc o data in ansamblu si apoi sa aleg 15 bloguri.

Trebuie sa recunosc ca initial m-a bucurat numarul mare de aplicatii si persoane interesate de produsele noastre, dar dupa ce am luat la puricat fiecare e-mail si blog (majoritatea fiind bloguri de beauty) am ajuns rapid la concluzia ca prefer calitatea in detrimentul cantitatii. Dupa ce am raspuns fiecarui mail, am fost surprinsa sa primesc o multime de raspunsuri furioase, acuzatoare su zeflemitoare la adresa deciziei mele de a nu include bloguril respective in campania de testare, asa ca ma simt nevoieta sa detaliez aici principalele criterii pe care le-am luat in considerare cand am evaluat blogurile...criterii absolut subiective, recunosc.

In primul rand trebuie sa va spun ca numarul de urmaritori ai blogului a avut o importanta extrem de mica pentru mine (si era un criteriu decisiv doar in cazurile de genul "blogul are 3 saptamani vechime si 2 urmaritori) pentru ca este inselator, multi dintre acestia fiind capatati in urma giveawayurilor si concursurilor care au acest lucru ca si conditie de participare, asa ca, decat un blog cu 1000 de followeri dar plin de giveawayuri si concursuri, prefer unul cu urmaritori mai putini, articole de calitate mai multe pe care stiu ca acei urmaritori putini chiar le citesc.

Primul lucru pe care l-am analizat la un blog, a fost in mod evident prima impresie pe care o lasa...imaginea de ansamblu,  usurinta cu care se poate naviga si cauta orice informatie ai nevoie, organizarea postarilor, calitatea imaginilor etc Asa ca daca blogul tau e roz tipator cu fluturi fosforescenti si reclame sclipitoare care agreseaza ochiul, daca nu ai o lista cu etichetele postarilor, o arhiva a acestor sau pagini separate pentru mai multe categorii de postari, daca ai imagini de calitate proasta, este evident ca nu voi selecta blogul tau.

Apoi m-am uitat la continut, la calitatea articolelor, la felul in care sunt scrise, registrul lingvistic folosit, complexitate, frecventa si regularitatea intervalelor la care apar postarile. Nu ma intereseaza ca scrii despre produse de frumusete sau despre echipament de hiking, dar vreau sa fie scris bine, cu pricepere si daruire, vreau articole de calitate pentru care cititorii sa revina pe blog. In partea opusa se afla ceea ce eu numesc "giveaway blogs", niste pseudo-bloguri de beauty in care 8 din 10 postari sunt reclame la giveawayuri pe alte bloguri, concursuri, remindere de giveawayuri si concursuri, premii de la giveawayuri si concursuri, campanii de testare...iar celelalte doua postari sunt de tipul "summer wishlist" sau in cel mai bun caz imagini cu manichiura din acea zi. In cazul asta, este din nou evident faptul ca nu voi selecta un astfel de blog. De ce, va intrebati? Pai pentru ca, vorbind la rece, produsele pe care le trimit spre testare sunt o investitie (o investuitie in publicitate) care in cazul unor astfel de bloguri nu imi este rasplatita...pentru ca nimeni nu citeste un blog fara continut iar acel blog are foarte mari sanse sa dispara intr-un timp scurt...asa ca, de ce sa-ti trimit gratuit un produs daca tu nu poti sa imi oferi nimic in schimb?

Dupa o privire de ansamblu asupra blogului, incep sa analizez interesele tale (care reies din postari)...in cazul blogurilor de beauty analizez asadar produsele pe care le folosesti/le testezi. Iar ceea ce caut este un interes cat de mic pentru produsele naturale, eco/bio, interes pentru cosmetica naturista, pentru remedii preparate in casa, interesul pentru mediul inconjurator, pentru trendul "eco" in general. Si de cele mai multe ori nu am gasit acest lucru. Daca tu folosesti si lauzi numai produse de duzina cu ingrediente de 2 lei, crezi ca ti-as trimite produsul meu doar asa, ca sa mai ai tu ocazia sa testezi ceva gratuit? Natural sau nu, daca tot e moca, de ce sa nu primesti si tu? Nu. Iar daca, desi blogul musteste de astfel de cosmetice de plastic, gasesc un review la un produs cosmetic bio sau natural castigat la un concurs sau primit spre testare, citesc cu atentie review-ul sa vad ce parere ai, dar si comentariile cititorilor sa vad daca audienta ta este interesata de de domeniul meu de activitate. Iar daca tu in acest review te plangi ca produsul ala bio nu miroase a vata de zahar/biscuiti cu ciocolata/ briza marii ci a ierburi si plante, te plangi ca nu are o culoare roz bonbon sau ca nu face spuma sa te inunde, e clar ca nu esti "publicul meu tinta" si nu am de ce sa iti trimit un gen de produs de care clar nu esti interesata....poate doar de titlul lui de gratuitate:)

Ma mai uit si la comentariile cititorilor, la numarul lor care reflecta gradul de interactivitate pe care il ofera blogul tau, la parerile pe care le au, la preferintele care reies din acestea ca sa imi dau seama daca sapunul natural pe care ti-l ofer ar fi de interes pentru ei. Daca ai si pagina de Fb, intru si acolo ca sa observ acelasi lucru.

Desi vechimea blogului sau numarul de urmaritori nu a contat catusi de putin in cazul blogurilor de calitate, daca gasesc un blog de 3 luni in care, pe prima pagina trei postari sunt despre giveaway-uri, din nou, blogul tau nu reprezinta ceea ce caut.

In cele din urma, analizez si corelatia dintre emailul trimis si blogul tau.
Legat de emailuri, nu, nu am pretentii legate de rigurozitatea limbajului si nu este nevoie sa mi te adresezi cu "Stimata doamna"...Ioana este absolut suficient; nici nu mi-ar place sa imi vorbesti cu dvs pentru ca este absolut inutil si intotdeauna am vrut sa elimin "distanta" care se creeaza printr-un limbaj prea intepat:) Dar am totusi pretentia ca emailul sa contina o forma de salut si de la revedere, sa contina numele tau  (ca sa stiu totusi cu cine discut) si nu doar nickname-uri de tipul kitty-pisi-princess-pinky-angel-you-get-the-point pentru ca, desi pentru mine Ioana este suficient, noi doua n-am dormit pe aceeasi valiza in gara si nu suntem prietene de-o viata ca sa imi zici la final "Hai bafta, astept pachetul!". La fel, greselile gramaticale sau de ortografie nu le tolerez...greselile repetate, pentru ca uneori se mai intampla sa tastam aiurea, si daca tu intr-un mail de 10 randuri imi scrii de 3 ori "scri" in loc de "scrii", e clar ca un review agramat nu ar face cinste produselor noastre, nu?:)

Aaa, foarte important, mai vreau sa emailul sa contina si adresa blogului tau! Pentru ca, da, am primit mailuri kilometrice in care nu era mentionata adresa blogului iar cand in cele din urma a sosit si aceasta am descoperit bloguri facute de 2-3 saptamani cu 2-3 postari. Nu inteleg, oare par chiar asa usor de pacalit?

Revenind la corelatia dintre email si blog, daca tu imi explici cu patos in mail cat de interesata esti de o viata sanatoasa, de produsele naturale, eco sau bio si de razboiul anti-parabeni pe care l-ai pornit, iar eu intru pe blog si gasesc numai review-uri la cosmetice sintetice si ordinare, oare ce imi spune asta despre tine? Ca nu esti interesata nicidecum de mesajul pe care vreau sa il transmit prin produsele naturale pe care le creez, nu esti interesata de beneficiile lor, nici macar nu stii prea bine care sunt alea (din moment ce imi spui in mail ca ai vrea sa testezi sapunul Jovis cu iasomie si vanilie pentru ca ai auzit numai cuvinte extraordinare despre el si esti convinsa ca iti va schimba viata la 180 de grade), dar, daca tot de gratuit, de ce sa nu te bagi si tu? Iar asta se vede foarte bine aruncand o scurta privire pe blogul tau si observand ca te inscrii in absolut orice campanie de testare, ca sa primesti orice...de la creme pentru tenul gras (desi tu zici sus si tare ca il ai sensibil si uscat) pana la betisoare de urechi.

Unoeri am tinut cont numai de persoana din spatele blogului. Daca tu ai 13 ani si ai un blog de make-up, este evident ca eu nu vreau sa promovez asa ceva si nu imi face nici o cinste sa apar pe blogul tau.

Si cred ca sunt destule criterii de care am tinut cont cand am acceptat sau respins bloguri...criterii absolut justificabile din punctul meu de vedere. Dar probabil m-ati inteles gresit...scopul meu nu este sa apar pe toata blogurile care sufla acolo in blogosfera si sa asfixiez privire cititorilor cu aceeasi chestie repetata la nesfarsit, eu vreau doar sa apar in atentie acelor oameni care cred ca ar fi interesati de produsele Jovis. Deci aceasta campanie de testare nu este una conventionala in care conteaza doar numarul de followeri si giveawayuri pe care esti dispus sa le faci, analiza mea nu a fost nicidecum superficiala (de asta sunt acuzata, ca analizez superficial si nu pot sa apreciez un blog de calitate)...calitatea primeaza, dupa cum va ziceam, si ar fi de dorit sa tineti cont de acest lucru pe viitor ca sa puteti face o evaluarea obiectiva a blogului vostru in functie de criteriile pe care le-am descusut mai sus.

P.S. Postarea asta acida nu face referire la cineva anume si nu acuza pe nimeni...reflecta doar parerea mea generala, formata dupa analiza a peste 60-70 de bloguri. Sper ca e de inteles acum de ce din 60-70 am ales doar 15.

4 comentarii:

  1. Pot sa te iubesc? Nu pentru ca ai fost acida (bine, si pentru ca ai fost acida). Dar te iubesc pentru ca ai pus atat de mult suflet si timp si munca in alegerea blogurilor. Mi se pare ca lucrul asta se intampla rar si ajung unele bloguri de duzina sa promoveze produse dealtfel bune, dar din cauza faptului ca 7000 bloguri fac review in acelasi timp aceluiasi produs ii cam "ieftineste" brandul.
    Eu nu sunt o persoana eco, dar acum chiar sunt curioasa ce bunatati ai tu pe aici. Ma duc sa adulmec magazinul :)

    RăspundețiȘtergere
  2. ...in viata primesti foarte multe refuzuri, pierzi de atatea ori, insa trebuie sa stii sa o faci cu demnitate...
    Nu te supara, Ioana ( eu m-am adresat cu apelativ de politete initial, sunt mai de moda veche...), de fiecare data cand apare cate o campanie de genul acesta, se lasa cu nemultumiri...de abia acum am observat si eu cum stau lucrurile...asta este...sunt curioasa care sunt celelalte bloguri selectate.

    O seara placuta!

    RăspundețiȘtergere
  3. foarte bine spus(ok, scris). multe companii ar trebui sa faca ca tine in selectia blogurilor, nu sa trimita la toata lumea, dar whatever :) (btw, pana la urma am decis sa nu mai aplic la campania ta, pentru ca stiam ca vei fi spamata de multe emails si oricum eu am incercat sapunurile tale si m-ai convins si te recomand de asta iarna sau primavara? :) )

    RăspundețiȘtergere
  4. Merci pentru apreciere:)
    Partea a doua a campaniei o sa se desfasoare prin octombrie, asa ca te invit sa participi atunci, chiar daca te-au convins deja sapunelele.

    RăspundețiȘtergere